9 juli 2009

En dag i taget

Nu har jag semester, fast för M är det fortfarande några veckor kvar på jobbet. Efter helgens festligheter för 85-åring och 45-åring och några dagar extra i Lidköping för mig är jag tillbaka hemma. Lite konstigt känns det att vara hemma utan M en vardag och inte vara sjuk. Jag löser det genom att planera för en dag i taget. Jag är väldigt trött, så det räcker att planera en uppgift om dagen. I går var det brödbak och idag bullbak. Om jag hinner/orkar med något mer så är det ren bonus. Idag har jag t ex blötlagt alla nya barnkläder och sängkläder för att sen tvätta dem. Just det momentet känns extra viktigt med tanke på att jag jobbar med kemikalierisker. I morgon blir det nog städning och röjning av lägenheten.

4 kommentarer:

Andréas sa...

Av ren nyfikenhet: vad är det extra vattenbadet bra för? Räcker det inte att tvätta nya kläder i maskinen för att få bort rester av kemikalier, färgmedel mm?

K sa...

Kemikalieinspektionen rekommenderar att man tvättar nya textilier 6 gånger innnan användning eftersom inte allt försvinner på första tvätten. Överskottsfärg är ju ganska lätt att se, men det kan finnas rester av andra kemikalier också. Eftersom jag inte orkar tvätta 6 gånger, så blötlägger jag de plagg som kommer från butikskedjor som jag inte litar på innan tvätt. Resten tvättar jag bara en gång.

Pernie sa...

Mer nyfikenhet. Vilka butiker kan man lite på?
Kan du säga det här eller krävs ett besök för att få svar?

K sa...

Det krävs nog ett besök... I alla fall vore det trevligt :-)