28 december 2009

Annandagsbandyn

På annandagen begav vi oss till Lidköping för att fortsätta julfirandet. Dessutom skulle vi vara med om en historisk händelse, i alla fall för lidköpingsbor. Den nybyggda bandyhallen skulle invigas med matchen mellan Villa och Kungälv. Dagen till ära och för att fira Villas 75-årsjubileum spelades matchen i kopior av den första klubbdräkten från 1934 med Villa broderat på bröstet. Motståndet var lite för dåligt för att det skulle bli en spännande match och tempot avtog efter de första 10 minuternas starka villaoffensiv, men den fullsatta hallen fick ändå se många mål när Villa vann med 9-3. Den största fördelen med att ha en bandyhall är naturligtvis att isen alltid håller bra kvalitet, vilket gör att matcherna blir rättvisare och roligare att se på. För publiken blir det dessutom mycket bekvämare att stå inne i plusgrader, skyddade frånd vind, regn och snö. En annan förändring jag tänkte på var att lukten av glögg och varmkorv hade ersatts av popcorn. Även den traditionella bandyapplåden saknades eftersom ljudet blir helt annorlunda utan vantar. På det stora hela var det en härlig upplevelse som jag är glad att få varit med om och jag hoppas jag får tillfälle att komma tillbaka och se fler matcher snart.


På bilden ses den nygamla klubbdräkten, det första avslaget i hallen, ett av Johan Anderssons straffslag samt glada villaspelare efter segern.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm. Som gammalt Kungälv-fan vet jag inte vad jag ska skriva... ;-)