21 maj 2009

Glenn-Åke?

Det här med namn är svårt. Efter tips från den välorganiserade familjen P så införskaffade vi oss en namnbok och har fram till nu prickat för de namn som vi båda kan tänka oss. De namnen ska nu sammanställas och vi ska utesluta än fler så att vi till slut har kvar en lista på ca 3 pojknamn och 3 flicknamn som vi kan välja mellan när barnet väl är fött. Idag har jag sammanställt namnförslagen, men samtidigt upptäckt ett visst röstfusk. Namn som jag helt säkert vet att jag lämnat veto på är förkryssade. Några exempel är Glenn (eftersom vi nästan bor i Göteborg), första delen av vårt efternamn och Tiger (efter golfspelaren). Tur att det var jag som sammanställde listan. Nu har jag kontrat genom att smyga in några namn som jag gillade men som M lämnade veto på ;-).

Annars är det ju inne bland föräldrar att ge sina barn orginella namn och det som måste vara mest orginellt och annorlunda bland nyfödda idag måste väl vara dubbelnamn, så Glenn-Åke kanske skulle vara något? Eller har ni bättre förslag?

5 kommentarer:

Rickard sa...

Ryktet säger att min pappa föreslog namnet Sten-Åke för mig. Huruvida detta gjordes på allvar eller inte har inte gått att få bekräftat.

När min mor låg och höll mig några dagar efter att jag föddes frågade kvinnan i sängen brevid vad jag skulle heta. Knut, svarade mamma på skoj, varvid den andra kvinnan blev alldeles vit i ansiktet och undvek mamma under resten av vistelsen. Namn är onekligen känsligt.

Är det inte dags att publicera listan med utvalda namn här för allmän beskådan?

K sa...

Rickard: Någon publicering blir det nog inte, några hemligheter måste man få ha. Men jag kan avslöja att varken Rickard, Knut eller Sten-Åke finns med bland förslagen.

Jonas Renhult sa...

Kristin, kan du inte fundera lite över dessa namn:

ADA...
STINA...
FREJA...
VERA...
HOBBE...

Jag röstar nog ändå på Glenn!! :-)
Alla, och då menar jag alla!, som bor i Göteborg heter Glenn

/Jonas R

K sa...

Jonas: Du glömmer Gustav...

M sa...

Tittar på amerikansk fredagsfilm. Det internationellt erkända namnet Glenn Michael dyker upp. Do I have to say more...