7 augusti 2009

Rädd?

I lördags var vi på kräftskiva hos svärföräldrarna. Mycket trevligt, men när vi skulle gå hem började det konstiga. Alla blev plötsligt väldigt allvarliga och började komma med kloka ord som "oroa dig inte", "det kommer säkert gå bra", "var inte rädd" och fler kommentarer i samma stil. De syftade på förlossningen och det verkade som om alla tog för givet att jag var vettskrämd inför denna händelse. Nu är varken jag eller M särskilt nervösa inför förlossningen, för egen del så är jag snarare nyfiken på hur ont det kommer göra och hur jag kommer att reagera och fungera i situationen. Däremot så finns det naturligtvis scenarier som på förhand känns mindre önskvärda än andra, men det är ju svårt att påverka i förväg så det känns meningslöst att oroa sig. Det enda som återstår nu är facit - snart vet vi om vi borde ha varit rädda i förväg eller om vi har gjort rätt i att hålla oss lugna.

6 kommentarer:

GANSKA LAGOM sa...

I morgon är det den 8:e och facitdags! ;)
Hoppas ni har det gott i solen!
massa kramar från oss

Rockulle sa...

Bebisen skulle ju komma igår. Vet inte hur jag kunde räkna fel...

Det låter som om ni båda har en sund inställning till förlossningen och jag är övertygad om att ni kommer att fixa det galant. Lustgas är bra. Personalen har superkoll. Dessutom får man skrika hur mycket man vill.

När jag väntade E läste jag "Kvinnor och äppelträd" av Moa Martinsson. Det är inget jag vill rekommendera! Men... det var inte bättre förr. Sally klarade det: "tänker på att hon är ensam, att hon inte får skrika högt, barnen kan väckas. På knä kryper hon in i kammaren igen".

/Kramar från moster U

K sa...

Jag som har läst 8 Moa Martinssonböcker senaste veckan för att hitta det avsnittet som du pratade om. Blir till att gå till biblioteket i dag också. Kram K

Martin sa...

Coolare blivande föräldrar får man leta efter, det bådar gott!

Rockulle sa...

Mitt ex är tryckt i Stockholm, 1954. S 146->. Men, som sagt, det är ingen läsning jag rekommenderar. Ni är så coola! Jag är övertygad om att Snoddas blir underbar! Kram, kram.

K sa...

Typiskt, den var utlånad. Fast jag har ju läst den innan.