24 april 2010

Hönökaksbak

I dag var det äntligen dags för mig att utnyttja en av mina 30-årspresenter, nämligen att åka till Hönö hembygdsgård för att baka äkta hönökaka. En väldigt bra sak med presenten var att även många av presentgivarna var med och bakade.

Först fick alla sätta på sig förkläden och roliga mössor.

Våra instruktörer hade redan satt en deg som nu delades upp i mindre bitar för att knådas eller knôs som det tydligen heter. Man knôdde 2 bitar deg åt gången för att det skulle bli effektivare. När alla bitarna var knôdda var det dags att kavla ut dem. Man kunde göra det lätt för sig och använda en modern lättrullad kavel, eller så komplicerade man det lite och körde med en kavel av gammal modell som jag gör på bilden.

Därefter var det dags för gräddningen. Det började med att man borstade bort allt mjöl på kakans undersida så att det inte skulle brännas i ugnen, sen naggade man och till slut kastade man upp kakan i luften för att få rätt sida upp.

Sen var det in i ugnen som gällde. Där skulle kakan flyttas runt med brödspaden så att den blev jämt gräddad. Allt under överinseende av våra instruktörer, ättlingar till grundaren av Göteborgs hönökaksfabrik. Till slut fick vi slå oss ner och njuta av våra nybakade bakverk. Gott!

Det var så roligt att jag ville att bakningen aldrig skulle ta slut. Tack för en toppenpresent!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sötaste bagaren jag sett. (Och då är det inte M jag avser.)

Rockulle sa...

Åh vad härligt... men Kristin, ärligt talat, mössorna var inte snygga. På sista bilden ser det ut som om ni går runt er sjö. Även om mössorna kändes coola och användbara när ni bakade så var det nog tänkt att ni skulle lämna tillbaka dem? Ha en fin helg i Lischöping!
Kram /U

Bejla sa...

Kul present! :-) Får dock hålla med Ulrika; vad gjorde mössan på huvudet där ute...?! ;-)