6 februari 2009

Vaccinerad

Igår var jag och vaccinerade mig inför den stundande Kinaresan. Eftersom jag inte riktigt visste vad som var ok eller inte för en gravid så rådfrågade jag på barnmorskans inrådan vaccinationsläkaren. Det visade sig att han var en äldre herre, pensionerad från en överläkartjänst på Sahlgrenska, mycket kunnig och dessutom väldigt pratglad. Min handledare hade rekommenderat den här kliniken eftersom de var kända för att vara kunniga, ha korta köer och dessutom bra öppettider, så jag gick dit och sa väl ungefär: Jag ska åka till Guangdong, Kina och jag är gravid, vilka vaccinationer behöver jag? På den frågan förväntar man sig ett ganska enkelt svar följt av spruta och betalning. Jag fick en lång utläggning om olika virus verkan, sannolikheten för malaria, hur man skyddar sig mot mygg, hur man bäst undviker turistdiarréer, hur länge en polio- respektive stelkrampsspruta verkar, för- och nackdelar med olika sorters hepatitvacciner, skräckpropaganda om gammaglobulin samt lite allmänt om riskhantering och riskbedömning. Jag kontrade med en kortare utläggning om kemikalieriskerna i samhället, sociala och miljörelaterade problem i Asien orsakade av vårt oansvariga konsumtionsbeteende i väst och lite allmänt om kemikalielagstiftning och REACH. Eftersom jag var enda patienten var det ingen vidare brådska med min spruta, men efter ca 35 minuter så plockade han fram det enda vaccinet som jag behövde och gav mig en spruta i armen. Efteråt var det dags för betalningen, jag hade bara kort, och han hade bara ett kassaskrin, så det blev till att gå till kvartersbutiken och köpa en chokladbit för att kunna betala. Han hälsade mig välkommen tillbaka nästa år för påfyllningsdos av vaccinet och en redogörelse för min studie. Men jag skulle se till att komma på en torsdag, för det var hans dag. Den roligaste vaccinationen jag varit med om, och dessutom den längsta så Guldhedens vaccinationsmottagning rekommenderas starkt för den som är ute efter det lilla extra i samband med vaccinationen.

Inga kommentarer: