14 januari 2009

Serre Chevalier

Efter en lagom liten bussresa på ca 27 timmar var vi äntligen framme vid centret där vi skulle tillbringa den kommande veckan med skidåkning, god mat och annat roligt. Första kvällen träffade jag på några av mina studenter från i höstas och eftersom det var vår andra resa med UCPA så kunde jag undervisa dem i hur det fungerade i baren (eftersom jag som bekant är väldigt förtjust i att hänga i barer). Nästa dag var det dags för pistvisning i det strålande solskenet och M var mycket gentlemanna-mässig och hängde med mig i den ’långsamma’ gruppen. Tyvärr så orkade jag inte ens hänga med i det långsamma tempot, så vi fick avbryta efter halva förmiddagen och åka tillbaka till centret för att vila mig. M hittade några andra tjejer att tillbringa eftermiddagen med i skidbacken, så jag behövde inte ha dåligt samvete för att jag inte orkade. På måndagen startade sen skidskolan, där vi hade valt att bara gå halvdagar. Halvdagarna passade mig utmärkt eftersom jag insåg att för att orka skulle jag behöva vila resten dagarna. För M hade det nog varit roligare att åka heldagar, eftersom skidåkningen med guide blir mycket mer intensiv och lärorik än annan åkning. Men han kunde åka även resten av dagarna, bl a tillsammans med några av killarna i hans skidskolegrupp. Till onsdagen hade det kommit en hel del nysnö, så jag och M gav oss ut tillsammans i backarna. Det var roligt att åka lite tillsammans. På eftermiddagen tog vi bussen till Briancon som är Europas högst belägna stad. Där strosade vi runt lite i den gamla stadsdelen som var rejält befäst med flera stadsmurar eftersom staden ligger väldigt strategiskt nära den italienska gränsen. Besöket avslutades med en kopp varm choklad. Mysigt! Sen blev det ytterligare några dagars skidåkning, både i skidskola och tillsammans innan det var dags att åka hem. En liten lärdom av resan är att det är dumt att åka till hög höjd och dessutom kombinera det med fysisk ansträngning när man är gravid och inte mår riktigt bra. Den goda maten som jag hade sett fram emot blev mest grapefrukt och soppa medan M frossade i ostar, glass och intressanta franska maträtter. På det stora hela var det ändå en mycket bra resa, med både sol, snöfall och skidåkning.





1 kommentar:

Winnie The Pooh sa...

Mmmmm... Grapefrukt.... Jag var tokig i grapefrukt när jag väntade sonen! Och vinigrette. Och gröna äpplen. Och citron.