23 april 2009

Världsbokdagen

Idag är det världsbokdagen och det tänkte jag fira genom att pracka på våra 10 trogna läsare några boktips inför sommarens lata dagar i hängmattan eller på stranden.

För de som känner mig kommer det kanske inte som en överraskning att Per-Anders Fogelströms böcker kommer på första plats på min måste-läsalista. Antagligen har de flesta redan läst stad-serien. Om inte, börja med den och fortsätt sen med de lite mindre kända. Jag skulle kunna rekommendera alla hans böcker, men särskilt Mödrar och söner, serien som börjar med Upptäckarna och En borg av trygghet. Eller varför inte genombrottet Sommaren med Monika? Kanske inte en av mina favoriter, men klart läsvärd och dessutom filmatiserad av Ingmar Bergman. Om vi fortsätter på temat svenska arbetarförfattare så är nästa tips Ivar Lo-Johanssons Traktorn och Bara en mor. De böckerna kan verkligen få en att inse hur orättvist livet kan vara och hur en enda till synes oskyldig händelse kan påverka hela livet negativt. Jag tycker också mycket om Moa Martinssons realistiska böcker som t ex Mor gifter sig, men är inte så förtjust i hennes övernaturliga böcker som Drottning Grågyllen. En modernare svensk författare är Kerstin Ekman som bl a har skrivit den mycket läsvärda Vargskinnstrilogin.

Om man hellre vill läsa en faktabok så är det nästan ett måste att läsa Isabella Lövins omtalade och prisbelönta Tyst hav, som handlar om utfiskningen av haven och där titeln är tänkt att påminna om Rachel Carsons Tyst vår som öppnade världens ögon för problem med miljögifter. När man ändå är inne på miljögifter så är det väl också nästan oundvikligt att nämna Theo Colborns Bestulna på framtiden (fast definitivt inget att läsa för den som är nojig och funderar på att bli/är gravid).

När det handlar om utländska böcker har jag inte lika många tips, men något som alltid går hem är Harry Potter som man kan läsa hur många gånger som helst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Ska ta med denna lista till min bokklubb...

Tack! Tar gärna emot fler tips.

MVH /U