16 april 2009

Vatten över huvudet?

Igår påbörjade jag projekt sticka kofta till Snoddas eftersom man per definition är en dålig mor om man inte själv lyckas tillverka något plagg till sitt barn. Jag lyckades ju faktiskt producera en ganska fin gul kofta till kusin E när han föddes, fast den hade jag i och för sig påbörjat över ett år innan själva födseln. Det gäller att vara ute i god tid. Dessutom hade jag där god hjälp av mammas fd kollega B som är en handarbetsguru och som så behändigt råkade vara på plats när knapphålen skulle göras.

Igår var det alltså projektstart med inhandling av garn och stickor. Mönster hade jag skrivit ut från internet redan för flera veckor sen. Sen började det svåra, alltså själva stickningen. Slätstickning varvat med mosstickning. Lurigt, så jag var tvungen att be om hjälp med tolkningen av mönstret och eftersom M var närmast så blev det honom jag frågade. Det visade sig vara dumt, så efter några varv blev internet räddningen. Jag hann med 5 cm på ena framstycket i går, sen kom det ett svårt moment som jag sparar till i kväll.

De stora frågorna är alltså: kommer jag hinna färdigt, kommer jag att klara av det här utan hjälp av gurun B och kommer den se någorlunda bra ut så vi inte måste skämmas över att spöka ut Snoddas i koftan? Bildbevis kommer om den någonsin blir färdig.

Inga kommentarer: