9 mars 2009

Byggstart

Det här inlägget kommer egentligen en dryg vecka för sent, men bättre sent än aldrig... Vindsombyggnaden startade förra lördagen när svärfar kom åkande med plattor som skulle sättas i taket för att göra en luftspalt mellan taket och takisoleringen. Han instruerade M som sen, med lite hjälp av mig kunde börja sätta skivor i taket. I veckan som gick har också en ventilationsfirma varit här och dragit om ventilationen så att den kommer gå i taket i stället för längs med golvet. Genast ser det betydligt mycket större ut. I helgen som gick påbörjades också takisoleringen. På bilden, tagen i måndags som får gå som startbild för projektet ser ni M som håller på att sätta upp skivor i taket.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Lite lustigt att titta in och se att ni har startat med nått jag planerar.
Så jag har lite frågor.
Hur stor blir det?
Vad blir det för tak höjd?
Hur mycket isolering lägger ni i taket?
Mitt är ju byggt 46 så jag har ju bara kutter på vinn och pappas barnvagn utan ljul :-)

Hoppas att allt går bra.
M2

M sa...

M2: Det blir ca 50 kvm stort, ett sovrum, ett kontor, en liten toalett och ett allrum. Takhöjden blir lite varierande, som minst 120 cm, och upp i nock ca 330 cm. I taket lägger vi 170+70 isolering.

Än så länge har vi ingen barnvagn på vinden, men snart en i förrådet.

Anonym sa...

Det blir rejält stort med andra ord. Jag har dock en tack höjd på 2 meter och 45 graderslutning. Så det är inte så stort. Men tanken är att man kan ha en permanent bilbana, tågbana mm där.
Jag försökte mig på att föreslå ny hjul till fars gamla kärra men blev omgående idiot förklarad.
Så nu står det en begagnad Crescent hemma en 2008. Som vi kommer att börja använda i slutet av april.
M2

K sa...

M2: Grattis till tillökning! Och lycka till med byggplanerna, men om du är den jag tror så har ni väl gott om plats redan.

Anonym sa...

Ja tyckte M2 kunde ge en ledtråd.
Jag hyr ut övervåningen till en tjej som läser första året på media så vi har ”bara” en trea på ca60 och en källare på 76 men där har jag en bio på ca 12 kvadrat och mitt lilla server rum.
Får se hur det blir med isoleringen i tacket har gjort en termografi av huset och de behövs lite mer än isolering i tacket tyvärr för att det ska bli bra. Plus att det var en massa andra värme läckage lite var stans. Så vi får se hur det blir med vinden.
M2

K sa...

K: Ja, då kan jag förstå att det blir lite trångt. Men det dröjer kanske några år innan barnet vill ha en bil/tågbana på vinden?

Med tanke på din signatur och att du har din pappas barnvagn på vinden var jag ganska säker på vem du var.

M sa...

Här måste jag ta M2 i försvar. Det är ALDRIG för tidigt för barnet att leka med bilbana. Tror t.o.m att det är en fördel att barnet stimuleras av bilbaneljudet när det fortfarande är i magen

Anonym sa...

Tack M
M2