20 mars 2009

Mata vita tjejen-leken

Idag var vi återigen ute på ett fabriksbesök, den här gången på ett färgeri. På lunchen blev vi tagna till ett flådigt ställe tillsammans med de 5 högsta cheferna på företaget. Det började som vanligt med te och lite tilltugg, sen kom förrätten in, en varm papaya med kokt fisk i. Eftersom fisken var i en enda lång slamsa lyckades jag inte äta den på ett värdigt sätt utan ägnade mig helhjärtat åt papayan. Sen började den riktiga lunchen och rätt efter rätt plockades in. Det som skilde dagens lunch från resten av veckan var att så fort en rätt kom in så sa högste chefen till servitrisen att lägga upp till mig på en tallrik, ivrigt påhejad av de nästföljande i rangordningen, sen skrattade de lite och tittade på mig. Jag började äta, tittade upp, nickade, log och sa att det var gott, fortsatte äta, nästa rätt kom in, proceduren upprepades och jag hade till slut flera berg av mat att äta upp. Av kineserna var det bara en som förstod engelska, så min enda kommunikation med dem var när jag log och sa att maten var god, resten av tiden pratade de kinesiska med varandra. Lika bra det, jag var ändå upptagen av ätandet. Som tur var så var det god mat, men väldigt mycket. Eftersom jag antog att det var oartigt att inte äta allt som de hade lagt upp åt mig så tryckte jag i mig väldigt mycket mat. När jag så äntligen tror att det är färdigt så kommer de in med ett fat med två sorters potatis, som de naturligtvis också vill att jag ska äta av. Tur att jag har väldigt töjbart resår i midjan:-)

I kväll har vi varit ute med två av Erics kompisar i Guangzhou. De var väldigt trevliga, men inte så bra på engelska, så vi pratade mest via Eric. Det konstigaste vi åt i kväll var kanderad potatis, men det var inte så tokigt.

I morgon ska vi ägna oss åt lite turistande i de gamla delarna av staden och sen lite shopping innan vi drar vidare till Shanghai på söndag.

Inga kommentarer: