18 mars 2009

Första dagen i Kina

I dag lämnade vi Hong Kong för att åka in i Kina och intervjua textilfabrikanter. Vi tåg tåget norrut till en stad i Guangdongprovinsen som heter ChangPing. Eller stad förresten, när vi gick av tåget sa Eric (min kinesiske kollega) att det här ser bara ut att vara en liten by. Men staden är garanterat större än Göteborg och riktigt ful. Det ser ut som ett gigantisk förfallet miljonområde. Fast syfabriken vi besökte var helt ok. Det kanske inte är världens roligaste jobb, men det såg ändå ganska bra ut. Nu var det ju inte arbetsförhållandena vi var där för att titta på utan kemikalieinformationen och om den vet jag så gott som ingenting eftersom Eric höll hela intervjun på mandarin och inte har hunnit transkribera och översätta än.

Fabrikören bjöd ut oss på en riktigt fin lunch, till en restaurang där 8 personer stod och bockade när vi gick in genom ingången. Sen beställde han in en massa rätter som vi fick plocka av, bland annat en jättegod fisk. Till efterrätt fick vi någon skum sojabönssoppa, med konstig konsistens, men den gick också ner.

Efter lunch besökte vi ett tryckeri och även det var helt ok tycker jag, inte alls som skräckexemplen man ser i media (nu är vi i och för sig hos underleverantörerna till ett av de företag i Sverige som har högst krav och hos deras "bästa" leverantörer, så det kanske inte är så konstigt). Det luktade lite av färgen, men inte alls så farligt (många gånger är lösnignsmedelslukten på Eurofins värre). I morgon ska vi tillbaka till tryckeriet och intervjua den kemikalieansvarige.

Just nu sitter jag på ett hotell ute i en tråkig förort till den fula staden. Hotellet verkar ha lite storhetsvansinne med jättestora pelare runt ingången och en ingångshall lika stor som ett normalstort svenskt torg. Maten var riktigt bra även här, fast jag tror de måste ha fyllt på min tekopp ca 50 gånger så sammanlagt har jag nog druckit flera liter te idag. Så här såg vår kvällsmat ut:

2 kommentarer:

Miasworld sa...

Här sitter man på kontoret och gnager på en gammal bulle och undrar om man kanske ska plundra Selecta-automaten.... din kvällsmat ser ungefär hur god ut som helst!!!

K sa...

Mia: Ja, den var supergod. Jag var lite orolig innan resan eftersom jag inte är särskilt förtjust i den 'svenska' kinamaten, men hittills har allt varit gott.